A-traktor

EPA

Den alltmer populära A-Traktorn får än så länge (detta skrivs i juni 2017) inte gå fortare än 30 km/tim. Förr löste man det genom att montera ytterligare en växellåda så att bilen inte kunde köras fortare. Det medförde att A-Traktorn behövde köras på högt varvtal för att komma upp i 30km/tim. Var och en förstår varför en mängd olika sätt att koppla ur denna växellåda uppfanns. Naturligtvis så att det inte gick att se hur eller om urkoppling skett. Modernare bilar som ombyggs till A-traktor har motorer som kan varvas väldigt högt, behöver ändå varvtalsregulator för att inte gå för fort. Man får dock inte begränsa varvtalet så mycket att man slipper den extra växellådan,,,

Man kan montera en elektronisk varvtalsregulator. En sådan arbetar på så sätt att tider mätes kontinuerligt i tändsystemet och då varvtalet blir för högt aktiveras en krets som gör att gnistan till tändstiften uteblir, och varvtalet ökar ej.
En sådan varvtalsregulator säljs av Loh Electronics AB, och är enkel att installera. Endast 3 kablar att ansluta (detta gäller ”Standard”-versionen) och inget behöver tas bort, inställningen görs genom att varva upp motorn till önskat varvtal och sedan trycka på en knapp för att lagra varvtalet.

Vanligen använder man bara 1:an och 2:ans växlar.
Dock brukar detta vara mycket enkelt genom att öppna växelförarlocket och peta undan växelförarna för dessa växlar.

På senare tid har man tillåtit att bryta på hastighet. Det ger möjlighet att skapa en A-traktor där man kan använda 3:ans växel och kanske även 4:an. Det blir stor skillnad att tuffa fram i 1800 varv per minut i stället för 4000… Läs vidare om H-versionen om denna lösning.

Körkort
Sedan 2009 gäller att du har rätt att köra A-traktor om du innehar ett körkort med någon behörighet. Som 15-åring kan du ta körkort för klass 1 och ett sådant körkort ger rätt att också köra A-traktorer.